Дана стаття дозволить тобі легко зрозуміти, як набирати ноти в LilyPond. Основні теги для набору найпростіших нот будуть описані з максимальною детальністю.

Дані приклади ти можете перевірити у самій програмі LilyPond або на сайті http://lilybin.com.

Отже, для того, щоб компілятор повернув хоч щось і не видав помилки, достатньо буде набрати хоч одну ноту, поміщену у блок \score:

\score {
	{
		c'
	}
}

Даний блок \score відповідає за виведення усіх нотних станів на аркуш, в даному випадку один неоголошений нотний стан без жодних функцій. Чому після \score необхідні аж дві пари фігурних дужок? В перші поміщаємо всю партитуру, а в другій парі знаходиться одна партія або один нотний стан. Про різні функції цього блоку поговоримо трохи пізніше. А зараз розглянемо інші функції, що використовуються найчастіше.

Як набирати ноти в LilyPond

Виводяться за принципом – нота -> октава -> тривалість. Назви нот за замовчуванням вводяться латинськими позначеннями:

c4 d8 e f g a4
b2 c4 c,

Тут c4 – четвертна нота до, d8 – восьма нота ре. далі йдуть ноти мі, фа і соль, в яких не вказана тривалість. У такому випадку тривалість буде така ж, як у попередньої ноти. Далі йде четвертна ля (a4), половинна сі (b2), і дві четвертні до (c4 c,), причому друга – октавою нижче. Про октави читаємо далі.

Октави

Щоби ввести ноту октавою вище, після неї додаємо апостроф (‘), нижче – кому (,).

c1 c' c,

Для зручності можна увімкнути зв'язаний режим, коли октава наступної ноти залежить від попередньої. В цьому випадку тобі не треба кожній ноті окремо присвоювати октаву, достатньо вказати тільки октаву першої ноти:

\score {
	\relative c' {
		c4 c' c, c'' c,2 c,
	}
}

Запис \relative c' прив'язує набір до ноти до першої октави. Аналогічний запис без прив'язки мав би виглядати отак:

\score {
	{
		c'4 c'' c' c''' c''2 c'
	}
}

Альтерації

Позначаються класичними латинськими записами: дієзи – is, бемолі – es. Аналогічно дубль-дієзи – isis, дубль-бемолі – eses:

cis8 dis eis fis gis ais bis4 % Дієзи
ces,8 des es fes ges as bes4 % Бемолі
cisis, disis eses feses % Дубль-дієзи та дубль-бемолі

Штрихи

Штрихи позначаються просто. Після ноти ставиться дефіс і позначка штриха:

  • -> акцент
  • — портаменто (два дефіси)
  • -. стаккато
  • -_ стаккато портаменто

Штрихи можна поєднувати, наприклад, написати…

c4->-.

… і отримаємо ноту із стаккато та акцентом.

Також є два види ліги:

  • c1~ c
    Продовження звучання тієї ж ноти в тому ж або наступному такті
  • c1( d)
    Звичайна ліга. Початок ліги позначається відкритою круглою дужкою, кінець – закритою.

Приклад:

c1-> % Акцент
c-- % Портаменто
c-. % Стаккато
c-_ % Стаккато портаменто
c->-. % Стаккато з акцентом
c~c % Ліга через такт (продовження ноти)
c2( d) % Звичайна ліга

Динаміка

Якщо штрихи ми вводили після ноти через дефіс, то динаміка буде позначатися через лівий слеш:

  • \p – піано
  • \mp – меццо піано
  • \mf – меццо форте
  • \f – форте
  • \< –крещендо
  • \> –дімінуендо
  • \! –кінець динаміки
  • і т. д.

Штрихи крещендо і дімінуендо працюють так, як ліга – вони будуть тягнутися до тих пір, поки ти не поставиш наступний штрих або поки не закриєш його позначкою \!

c1\p
c\mf
c\< c\> c\p
c\< c\f\> c\!

Аплікатура

Набирається теж схожим до штрихів способом, навіть теж через дефіс, просто після дефіса ставимо цифру від 1 до 5:

c8-1 d-2 e-3 f-1 g-2 a-3 b-4 c-5
b-4 a-3 g-2 f-1 e-3 d-2 c4-1

Післямова

Основи ми розглянули, тепер ти знаєш, як набирати ноти в LilyPond. Є ще дуже багато нюансів, які ми будемо розглядати в процесі вивчення програми. А наразі дякую за увагу, заходь іще 😉